Spis treści
W dobie kultury obrazkowej treści wizualne królują nad tekstowymi. Nie oznacza to, że powinniśmy całkowicie zrezygnować z treści – w kontekście widoczności w Internecie jest to wręcz niewskazane. Jednak pamiętając, że to treści wizualne przeważają nad tekstowymi, firmy nie mogą ich lekceważyć. Chcąc dotrzeć do klienta i zwiększać sprzedaż, projekty graficzne muszą na stałe zagościć w naszej komunikacji z klientem. Przekonaj się, dlaczego projekty graficzne są takie ważne, jaki tkwi w nich potencjał i kiedy warto je wykorzystywać w działalności firmy.
KULTURA OBRAZKOWA A ZNACZENIE PROJEKTÓW GRAFICZNYCH W KOMUNIKACJI Z KLIENTEM
Niegdyś obrazki były jedynym środkiem wyrazu. Po wynalezieniu druku, pismo zaczęło stopniowo powszechnieć, by praktycznie zmarginalizować znaczenie treści wizualnych. Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z postępem technologicznym. Łatwy dostęp do aparatów, w tym przede wszystkim do aparatów w telefonach komórkowych oraz wynalezienie MMS-ów sprawiło, że coraz częściej przesyłamy sobie zdjęcia lub obrazki zamiast tekstu. Ogromna popularność serwisów społecznościowych ostatecznie przechyliła szalę na korzyść treści wizualnych.
Środowiska naukowe krytykują to zjawisko, tłumacząc, że młodzi ludzie coraz mniej czytają, coraz trudniej przychodzi im formułowanie długich zdań, zarówno w mowie, jak i piśmie. Jednak część socjologów, językoznawców, antropologów kultury i specjalistów ds. komunikacji jest odmiennego zdania – kultura obrazkowa nie jest zagrożeniem pod warunkiem, że treściami wizualnymi będziemy się umiejętnie posługiwać. Nic nie stoi na przeszkodzie, by naukowe czy popularno-naukowe artykuły umiejętnie łączyć z wartościowymi grafikami, infografikami, zdjęciami i innymi treściami wizualnymi, zachęcając tym samym większe grono odbiorców do przeczytania tekstu.
Dla marketingowców, specjalistów ds. PR, właścicieli firm, handlowców kultura obrazkowa niesie wiele możliwości. Dzięki projektom graficznym nasza komunikacja z klientem staje się łatwiejsza, przyjemniejsza i bardziej satysfakcjonująca. Wartościowy content łączy dobrej jakości teksty z ciekawymi treściami wizualnymi – grafikami, animacjami czy filmami. Dzięki zdjęciom, obrazkom czy infografikom łatwiej zwrócimy uwagę klienta, który nasz przekaz zapamięta na dłużej. Czasami wystarczy dobre logo, by nasza marka utkwiła klientowi w pamięci, który chętniej skorzysta z naszej oferty niż oferty konkurencji. Pamiętajmy, że w większości jesteśmy wzrokowcami, dlatego chcąc dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, powinniśmy wykorzystywać projekty graficzne w komunikacji z klientem.
ROLA PROJEKTÓW GRAFICZNYCH W BIZNESIE
Coraz więcej przedsiębiorców docenia potencjał, jaki tkwi w grafikach i treściach wizualnych. Nadal jednak wielu z nich nie docenia w pełni wszystkich możliwości, jakie oferuje nam grafika komputerowa. Myśląc o projektach graficznych w kontekście komunikacji z klientem, wyobrażamy sobie banery, reklamy i grafiki, którymi opatrujemy artykuły blogowe. W rzeczywistości projekty graficzne sięgają znacznie dalej i pozwalają nam, a przynajmniej w dużym stopniu ułatwiają, zbudować więź z klientem. Często nie wystarczy dobra jakość produktu (usługi), konkurencyjne ceny i nienaganna obsługa klienta, by klient chętnie do nas wracał. Im bliższą więź zbudujemy z klientem, tym bardziej zwiększymy szansę, że klient nie tylko do nas wróci, ale także stanie się prawdziwym, choć nieświadomym ambasadorem naszej marki. Pomoże nam w tym spójna identyfikacja wizualna firmy, czyli dobre projekty graficzne.
Zanim rozpoczniemy działalność gospodarczą, powinniśmy odpowiednio przygotować się do prowadzenia biznesu. Każdy przedsiębiorca powinien stworzyć księgę znaku i identyfikacji wizualnej. Logo, logotyp, kolorystyka, krój pisma, księga znaku, szata graficzna materiałów promocyjnych, oznakowanie środków transportu czy ubiór pracowników, które składają się na identyfikację wizualną firmy pomagają wyróżnić się spośród konkurencji i zbudować zaufanie, co w konsekwencji przełoży się na zyski firmy. Spójna identyfikacja wizualna ułatwia również pracę (np. pracownikom z działu marketingu), którzy przygotowując kolejne projekty graficzne do reklamy w social mediach, sięgają po gotowe materiały. Aby jednak identyfikacja wizualna była pomocna, musi zostać przygotowana przez profesjonalnego grafika. Błędne przekonanie, że księga identyfikacji wizualnej przydaje się jedynie dużym firmom sprawia, że późniejsza promocja marki i komunikacja z klientem jest znacznie trudniejsza, zajmuje więcej czasu i przede wszystkim jest mniej efektywna.
Wizytówki, ulotki, plakaty, banery, reklama w social media, płatna reklama w Google to tylko część przykładów, gdy projekty graficzne odgrywają główną rolę. Grafiki będą nam potrzebne także do prowadzenia bloga, profilu w mediach społecznościowych czy do stworzenia profesjonalnego stoiska na targach branżowych. Aby ułatwić klientom zapamiętanie naszej marki, powinniśmy stosować się do wytycznych z księgi znaku i identyfikacji wizualnej – tylko spójna komunikacja przyniesie oczekiwany rezultat działań marketingowych.
INNE ZASTOSOWANIE PROJEKTÓW GRAFICZNYCH W FIRMIE
Wiemy już, że grafiki mają ogromne znaczenie w komunikacji z klientem. Wykorzystujemy je nie tylko w reklamie, ale także na opakowaniach czy firmowych samochodach, zwiększając szansę, że klient skojarzy nasze logo, a nawet samą jego kolorystykę. Projektowanie graficzne jest także nieodzownym elementem tworzenia strony internetowej, bez której współczesne firmy praktycznie nie funkcjonują. Odpowiedni layout, budowa strony przyjazna użytkownikom (UX) i wyszukiwarkom – to wszystko wymaga przygotowania bardzo dobrego projektu strony, w tym projektu graficznego.
Rola projektowania graficznego wybiega jednak znacznie dalej. Dzięki profesjonalnym grafikom, infografikom czy prezentacjom usprawnimy komunikację wewnętrzną (PR wewnętrzny), która ma kluczowe znaczenie w polepszaniu relacji między pracownikami oraz między pracownikami i zarządem firmy, a która nadal jest niedoceniana. O tym, jak ogromną rolę odgrywa komunikacja wewnętrzna w firmie, przekonują się właściciele i pracownicy w dobie kryzysu – zarówno kryzysu globalnego, kryzysu w całej branży, jak i kryzysu, który dotyczy pojedynczej organizacji.
Informacje przekazywane za pomocą treści tekstowych i wizualnych ułatwiają i przyspieszają komunikację. Nie bójmy się więc używać prezentacji, infografik, animacji, filmów i innych projektów wizualnych zarówno w mailach, na szkoleniach, konferencjach, spotkaniach, callach i innych formach komunikacji. Sprawozdania, raporty, zestawiania, plany i inne projekty graficzne sprawią, że nasz przekaz będzie czytelny i przydatny w pracy innych członków zespołu.
PROJEKTOWANIE GRAFICZNE – CZY KAŻDY MOŻE ZOSTAĆ GRAFIKIEM?
Nie. Tworzenie wielu projektów graficznych wymaga zdolności plastycznych (jeśli chcemy zaprojektować ilustrację) i holistycznej wiedzy z różnych branż. Aby zaprojektować dobrą stronę www trzeba wykorzystać doświadczenie z zakresu UX, SEO, grafiki komputerowej i programowania. Tworząc branding lub rebranding, potrzebna jest wiedza z zakresu marketingu. Aby identyfikacja była spójna i wykonana poprawnie, aby strona internetowa przynosiła zyski w firmie, projektowanie należy powierzyć specjalistom, którzy wiedzę, doświadczenie i kreatywność przekują w projekt graficzny, który pomoże nam podbić rynek.
Efektywna komunikacja z pracownikami, wyróżnienie się na tle konkurencji, budowanie zaufania wobec marki, skuteczna reklama w sieci i offline, jeszcze skuteczniejszy remarketing to podstawowe zalety wykorzystywania treści wizualnych. Grafika dominuje nad tekstem, nie możemy więc pozostać obojętni wobec tych form komunikacji z klientem, które bazują na różnego rodzaju projektach graficznych. Merytoryczny, spójny i atrakcyjny w odbiorze przekaz pomoże nam zbudować silną markę, ułatwi prowadzenie działań marketingowych i HR-owych.