Spis treści
Każdy z nas stworzył przynajmniej kilka prezentacji Power Point w swoim życiu. Tworzenie slajdów na lekcjach w szkole, prezentacja treści w formie slajdów na studiach, a potem tworzenie wykresów, zestawień i raportów w pracy – dzięki temu wszyscy mamy doświadczenie z najpopularniejszym programem do tworzenia prezentacji, czyli Microsoft Power Point. Jednocześnie każdy z nas nie raz widział nudne i źle zaprojektowane prezentacje. Czy wiesz, jak tworzyć prezentacje, które przyciągają uwagę i wyglądają po prostu dobrze?
Nawet najlepiej opracowane wystąpienie potrzebuje estetycznej oprawy graficznej. Program PowerPoint daje Ci mnóstwo możliwości prezentacji treści, danych i informacji. Dzięki temu możesz skutecznie przyciągać uwagę odbiorców i przygotować slajdy szybciej i z pomysłem. Przeczytaj porady specjalistów z Re-Prezentacja i poznaj najlepsze triki Power Point!
DOBRY DESIGN PREZENTACJI KLUCZEM DO SUKCESU
Zasada jest prosta – dobry design i poświęcenie czasu na dopracowanie estetycznej warstwy prezentacji zupełnie zmieni odbiór Twoich prezentacji wśród słuchaczy. Część wskazówek dotyczących designu slajdów w prezentacji PowerPoint opisaliśmy już we wpisie o prezentacjach firmowych, oto podstawowe zasady, o których nie możesz zapomnieć:
- Slajd tytułowy i przejrzysty spis treści to elementy bazowe, których nie może zabraknąć w prezentacji.
- Pojedynczy slajd nie powinien zawierać zbyt dużo treści – przeciętny współczesny odbiorca jest przyzwyczajony do przyswajania informacji w małych porcjach.
- Gotowe szablony Power Point mogą być lepszym wyjściem niż samodzielne przygotowanie slajdów bez odpowiednich umiejętności – nie ma nic złego w korzystaniu ze wsparcia profesjonalistów, jeżeli nie masz doświadczenia.
Znasz już podstawowe zasady tworzenia slajdu. Jeżeli wciąż jesteś zdeterminowany, żeby wykonać prezentację na własną rękę, pora na dopracowanie szczegółów, czyli wszystkie z pozoru nieważne elementy, które odróżniają prezentację profesjonalną od amatorskiej.
KOLORY I CZCIONKI W PREZENTACJI
Wydaje Ci się, że dobór kolorów i fontów na slajdach to ostatnia rzecz, na którą powinieneś zwrócić uwagę? Jeżeli nie masz czasu na dobór palety barw w Twojej prezentacji, wybierz gotowe szablony od profesjonalnych grafików, ale unikaj podstawowych, bezbarwnych szablonów PowerPoint. Kolory i czcionki mają ogromne znaczenie w prezentacji. Najważniejsza podczas tworzenia slajdów jest spójność i czytelność – używaj kontrastowych, ale nie jaskrawych barw. Wybierz maksymalnie pięć kolorów do swojej prezentacji i na tej podstawie twórz slajdy. Dobór palety barw potrafi spędzać sen z powiek nawet profesjonalnym grafikom, na szczęście możesz pomóc sobie narzędziami, takimi jak Adobe Color CC, Coolors czy Paletton. Możesz też zastosować proporcje 60-30-10 (kolor dominujący, kolor dodatkowy i akcent).
Chcesz, żeby kolory korespondowały z barwami zdjęć w prezentacji? Skorzystaj z narzędzia pipety lub kroplomierza w Power Point na karcie Formatowanie, zaznacz kolor ze zdjęcia i zastosuj go do tekstu. Masz pytania na temat doboru czcionek w prezentacji? Sprawdź nasz wpis o fontach biznesowych. Liczbę zastosowanych czcionek warto ograniczyć do dwóch, maksymalnie trzech fontów.
ZDJĘCIA, GRAFIKI, DODAWANIE OBRAZÓW W POWER POINT
Obok tekstu chcesz umieścić na slajdzie parę elementów graficznych – i słusznie! Dane przedstawione w formie graficznej, dobre zdjęcia i elementy graficzne naprawdę ułatwiają przyswajanie informacji i przyciągają uwagę. Warto wykorzystać grafiki w prezentacji, ale należy robić to z głową. Co musisz zrobić, żeby wykorzystanie elementów graficznych wzbogaciło Twoją prezentację zamiast psuć efekt? oto kilka podstawowych zasad i trików:
- zdjęcie tylko dobrej jakości – wybieraj ostre, estetyczne, związane z tematem prezentacji zdjęcia i obrazy, unikaj Clipartów; masz do wyboru darmowe stockowe zdjęcia z serwisów, takich jak Pexels, Pixabay, Unsplash, ale też bank obrazów w Power Point (Wstawianie – Obrazy – Bank obrazów)
- dodatkowe funkcje w PowerPoint – w banku obrazów znajdziesz też kategorię „Osoby wycięte z tła”, która może dodatkowo uatrakcyjnić tekst (możesz też samodzielnie usunąć tło z obrazów), masz też do wyboru ogromną bazę ikon i naklejek, obrazów 3D; możesz skorzystać z funkcji przejścia Zoom for PowerPoint, czyli opcji Powiększenie lub z funkcji Morph (Przejścia – Płynna zmiana), albo wypróbować tryb Projektanta
- umiar i czytelność – narzędzia i funkcje, jakie możesz wykorzystać w PowerPoint warto znać i wzbogacać z ich pomocą prezentacje, ale ostatecznie najważniejsza jest spójność, czytelność i umiar; zbyt dużo grafik, animacji i przejść utrudni odbiór prezentacji
Ściana tekstu na slajdzie nigdy nie jest dobrym pomysłem, dlatego dobrą praktyką jest wykorzystywanie elementów graficznych i wstawianie zdjęć uzupełniających treści, czasem zabawnych, aby rozładować atmosferę. Dzięki temu możesz stworzyć z pomocą prezentacji ciekawą opowieść, która lepiej zainteresuje Twoich odbiorców.
TREŚCI I TEKST NA SLAJDACH
Ile tekstu powinno być na slajdach? Ile wersów maksymalnie umieścić na slajdzie? Odpowiedź brzmi – jak najmniej. W teorii wiesz, że slajd ma być tylko wsparciem wypowiedzi, a jednak chcesz przekazać jak najwięcej i nieumyślnie zapełniasz slajdy masą danych. Slajd powinien stanowić tło do tego, co mówisz. Wystarczy umieścić na nim hasła zamiast zdań oraz zamienić wypunktowania i listy na osobne slajdy. Najlepiej trzymać się zasady: jeden slajd to jedna myśl.
- ogranicz ilość tekstu
- zamień zdania na hasła
- unikaj wielopunktowych list
- wyróżniaj graficznie najważniejsze elementy – podkreślenie, pogrubienie itd.
- wizualizuj treści – zamień tekst na infografikę, diagram lub schemat
- jeśli musisz przedstawić dużo wykresów i tabel, postaw na infografiki
Celem prezentacji wykonywanej w Power Point czy jakimkolwiek innym programie do tworzenia slajdów jest wsparcie Twojej wypowiedzi i przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Mądrze twórz prezentacje na webinary, szkolenia i lekcje. Zbyt dużo tekstu, niepotrzebne informacje i nieatrakcyjna forma podania treści wystarczy, aby zniechęcić do siebie nawet bardzo zmotywowanego słuchacza.
PROGRAM POWERPOINT – WSKAZÓWKI TECHNICZNE NA CZAS PREZENTACJI PRZED PUBLICZNOŚCIĄ
Prezentacja w Power Point wykonana, nadchodzi dzień wystąpienia. Czy wiesz, jak nawigować programem od Microsoft, żeby sam pokaz multimedialny przebiegł prawidłowo? Uwaga odbiorcy jest krucha, nie trać więc czasu na zmagania z technicznym aspektem prezentacji i nie odwracaj jego uwagi od slajdu walką z funkcjami programu do prezentacji.
PowerPoint daje Ci mnóstwo możliwości, które ułatwią prezentację:
- widok prezentera (Pokaz slajdów – Użyj widoku prezentera) – na jednym ekranie wyświetlasz treści przeznaczone dla odbiorców, a na drugim wersję wzbogaconą o Twoje notatki i podgląd kolejnych slajdów; funkcja jest dostępna też w Microsoft Teams, co ważne jest podczas przeprowadzania prezentacji na webinary
- funkcja „Ukryj slajd” – jeśli w trakcie prezentacji uznasz, że nie chcesz pokazywać danego slajdu, możesz do łatwo ukryć
- szeroki wybór funkcji do wskazywania i podkreślania treści na slajdach: Wskaźnik laserowy, Pióro i Wyróżnienie, funkcja lupy
- Office Remote, czyli pilot do slajdów w smartfonie – możesz sterować prezentacją z poziomu aplikacji na swoim telefonie
Co jeszcze możesz zrobić, żeby sama prezentacja i obsługa Power Point przebiegła sprawnie?
PRAKTYCZNE TRIKI DO POWERPOINT – O CZYM PAMIĘTAĆ?
Zadbaj o kompatybilność przygotowanego pliku z komputerem i oprogramowaniem urządzenia, którego będziesz używać podczas prezentacji multimedialnej. Przed dniem prezentacji sprawdź zgodność pliku ze starszymi wersjami programu (jeżeli będziesz korzystać z innego komputera niż swój). W Power Point zawsze możesz zamienić plik prezentacji PPT na plik wideo lub PDF, aby zyskać 100% pewności, że program Cię nie zawiedzie, a prezentacja nie popsuje się w momencie wystąpienia.
Zanim włączysz prezentację przed widzami, lepiej upewnij się, czy wszystkie czcionki wyświetlają się poprawnie. Jeżeli korzystałeś z niestandardowych czcionek lub prezentujesz slajdy na innym sprzęcie, istnieje ryzyko, że fonty nie będą się wyświetlały poprawnie. Co zrobić, żeby temu zapobiec? Wykorzystaj opcję „Osadź czcionki w pliku” (Plik – Opcje – Zapisywanie) lub zapisz prezentację w formacie wideo. W PowerPoint znajdziesz tę opcję w Plik – Eksport – Utwórz wideo. W ten sposób zawsze będziesz mieć pewność, że prezentacja wygląda dokładnie tak, jak miała wyglądać – od początku do końca.
PREZENTACJA W POWERPOINT BEZ STRESU – PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE
Prezentacja jest bardzo ważna, ale przede wszystkim musisz przygotować się do wystąpienia. Tworzenie każdego slajdu, formatowanie i wybieranie zdjęć to dodatek do Twojej wypowiedzi, dlatego dobrze zaplanuj swoje wystąpienie. Czas leci szybciej niż Ci się wydaje, dlatego lepiej przygotuj mniej treści, niż wydaje Ci się, że możesz przekazać – dzięki temu nie zabraknie Ci czasu na pytania i dyskusję. Jeżeli chcesz przeprowadzić prezentację bez stresu, dodaj notatki do trybu prezentera. Zaplanuj też, co możesz zrobić, jeśli prezentacja się nie uruchomi lub zawiedzie nośnik pamięci, komputer czy jakikolwiek inny czynnik. Przestudiuj dobrze slajdy i skup się na przekazie.
Jeżeli nie chcesz poświęcać czasu na to, aby zrobić perfekcyjną prezentację, oddaj to zadanie specjalistom. Lepiej przygotować dobrą wypowiedź i przekazać tworzenie slajdu po slajdzie profesjonalistom niż stworzyć kiepską prezentację. W Re-Prezentacja przygotujemy dla Ciebie profesjonalną prezentację – skontaktuj się z nami i zobacz, jak dobrze może wyglądać Twoja prezentacja.