Powrót do listy artykułów

Pitch Deck, czyli prezentacja dla inwestora – jak to zrobić?

Jesteś właścicielem startupu i stworzyłeś gotowe rozwiązania, które potrzebuje jedynie finansowania? Chcesz pozyskać inwestorów dla swojego projektu i nie wiesz, jak ich zaciekawić Twoim pomysłem? Wykorzystaj Pitch Deck – to prezentacja dla inwestora, która w pigułce podpowie mu, czy Twoja marka i jego pieniądze wspólnie wyruszą w drogę po sukces. Zobacz, jak zrobić prezentację dla inwestora, która otworzy jego kieszenie i konta bankowe.

Przedstaw siebie, zespół i ideę

W prezentacji, którą zobaczą Twoi przyszli inwestorzy, każdy slajd ma znaczenie i działa na podświadomość decydentów. Unikaj długich bloków tekstu. To nie czas na szczegółowy opis całego przedsięwzięcia. Podkreśl to, co najważniejsze. Najlepiej wykorzystaj liczby i wykresy, które zrobią wrażenie na potencjalnych odbiorcach Twojej prezentacji.

Największą wartością startupu jest know-how, pomysł i zespół. Możesz pokazać, kto jest z Tobą w drużynie. Zaprezentuj logo, misję i wizję Twojej firmy. Dlaczego to robisz? Jaki jest Twój cel? Do tego wszystkiego musisz dodać doświadczenie – pokaz slajdów nie poprowadzi za Ciebie firmy. Inwestorzy muszą uwierzyć, że jesteś właściwym człowiekiem na właściwym miejscu.

 

Prezes firmy prezentujący prezentację dla potencjalnego inwestora

Problem + Twój startup = rozwiązanie

Prezentacja dla inwestora powinna jasno i bez żadnych wątpliwości odpowiadać na następujące pytania:

  • jaki problem do rozwiązania mają Twoi potencjalni Klienci (w wymiarze B2B lub B2C)
  • w jaki sposób i na jakim etapie tego problem Twoja firma może pomóc w rozwiązaniu tego problemu

Przygotuj osobny slajd, który pokaże inwestorom, jak odmienisz życie swoich odbiorców. Czym jest Twój produkt lub usługa? Jakie są jego kluczowe mocne strony? Bez samozachwytu i ego. Tylko twarde dowody, konkrety i dane.

Case study i testimoniale

Jeśli Twój koncept ma już jakieś wyniki albo masz już pierwszych zadowolonych Klientów, pokaż to w formie prostego case study, czy testimoniala. Taki social proof naprawdę przekonująco działa na widza. Szczególnie inwestora, któremu łatwiej uwierzyć, że to, o czym mówisz naprawdę działa.

Pokaż Business Model Canvas

Inwestorów interesuje to, czy poradzisz sobie z postawionymi wyzwaniami, czy skutecznie poprowadzisz swój biznes i czy rozumiesz rynek, na jaki wkraczasz. W końcu na samym początku Twojej drogi mają zainwestować w Ciebie i Twoją ideę niemałe sumy pieniędzy.

Na te wszystkie wątpliwości inwestorów i wiele innych pytań odpowiada macierz BMC, czyli Business Model Canvas. To proste, a jednocześnie rzadko używane w polskiej rzeczywistości, narzędzie analityczne do rozłożenia Twojego startupu na czynniki pierwsze. To właśnie tam krok po kroku opiszesz cały model biznesowy i wskażesz, jakich kompetencji i zasobów potrzebujesz, aby osiągnąć sukces. Slajd z BMC to wyróżnik, który sprawi, że przebijesz merytorycznie i kreatywnie inne prezentacje.

Idealne materiały na slajdy? Składniki macierzy BMC!

Na macierz BMC składają się takie elementy, jak:

  1. value propositions – propozycje wartości (jak zmieniasz życie swoich Klientów?)
  2. customer relationships – relacje z Klientami (jak budujesz sieć kontaktów i nić porozumienia z Klientami?
  3. channels – kanały dotarcia do Klienta (gdzie są Twoi Klienci, co czytają, co oglądają?
  4. customer segments – persony, segmenty Klientów (komu pomagasz?)
  5. key partners – kluczowi partnerzy (kogo potrzebujesz?)
  6. key activities – kluczowe aktywności biznesowe (co robisz, aby osiągnąć sukces?)
  7. key resources – kluczowe zasoby (czego potrzebujesz?)
  8. cost structure – struktura kosztów (za co płacisz?)
  9. revenue streams – źródła dochodów (na czym zarabiasz?)

9 elementów BMC = 9 slajdów. Naprawdę ważnych slajdów. Chyba, że to pitch deck, który musi trwać max. 4 minuty. Wtedy opisz BMC na jednym slajdzie w pigułce. Wybierz esencję z całej Twojej działalności i voila!

Czy różnisz się od konkurencji?

Nieważne, co produkujesz lub co masz w swoim katalogu produktów. Jest 99% szans, że na rynku istnieją już alternatywy. Konkurencja nie śpi i walczy o Klientów. Co teraz? Jak opowiedzieć o swoim produkcie, aby wyprzedzić konkurencję?

Przygotuj slajdy, zawierające informacje o tym, jakie unikatowe korzyści masz do zaoferowania inwestorom i przyszłym Klientom. Dobry pitch deck powinien podkreślać Twoje UVP (ang. Unique Value Proposition), czyli unikalną propozycję wartości. Czym Twój startup wyróżnia się na tle konkurencji? Dlaczego inwestorzy powinni zainwestować właśnie w Ciebie i Twoje rozwiązanie?

 

Prezentacja dla inwestora - napis na białej tablicy związany z modelem biznesowym.

Strategia marketingowa i social media

Nawet najlepszy produkt wcześniej, czy później, potrzebuje promocji. Jak dotrzesz do Twoich przyszłych Klientów? Ilu nowych kupujących pozyskasz? Ile może być potencjalnie zainteresowanych osób i jakiej sprzedaży się spodziewasz w pierwszych latach działalności? Ważne jest, abyś miał świadomość tego, jakie działania marketingowe (m.in. regularnie wpisy w social mediach) musisz podjąć, aby zbudować pozytywny wizerunek i popularność Twoich produktów lub usług. Bez tego nie rozkręcisz biznesu i zawiedziesz inwestorów.

Wiesz, jak to rozwiązać i jak robić dobry marketing? Lepiej pokaż to na jednym ze slajdów.

Gotowe prezentacje dla inwestora – gdzie zamówić?

Nie masz czasu ani drygu do tworzenia prezentacji typu pitch deck? Jeśli chcesz, możemy Ci w tym pomóc. Zespół Re-Prezentacja od ponad 15 lat tworzy profesjonalne prezentacje dla inwestorów – prezentacje produktu lub inwestycji. Napisz do nas i opowiedz nam historię Twojego biznesu, a my przedstawimy ją w pitch deck z prawdziwego zdarzenia.