Spis treści
Jesteś właścicielem startupu i stworzyłeś gotowe rozwiązania, które potrzebuje jedynie finansowania? Chcesz pozyskać inwestorów dla swojego projektu i nie wiesz, jak ich zaciekawić Twoim pomysłem? Wykorzystaj Pitch Deck – to prezentacja dla inwestora, która w pigułce podpowie mu, czy Twoja marka i jego pieniądze wspólnie wyruszą w drogę po sukces. Zobacz, jak zrobić prezentację dla inwestora, która otworzy jego kieszenie i konta bankowe.
PRZEDSTAW SIEBIE, ZESPÓŁ I IDEĘ
W prezentacji, którą zobaczą Twoi przyszli inwestorzy, każdy slajd ma znaczenie i działa na podświadomość decydentów. Unikaj długich bloków tekstu. To nie czas na szczegółowy opis całego przedsięwzięcia. Podkreśl to, co najważniejsze. Najlepiej wykorzystaj liczby i wykresy, które zrobią wrażenie na potencjalnych odbiorcach Twojej prezentacji. Największą wartością startupu jest know-how, pomysł i zespół. Możesz pokazać, kto jest z Tobą w drużynie. Zaprezentuj logo, misję i wizję Twojej firmy. Dlaczego to robisz? Jaki jest Twój cel? Do tego wszystkiego musisz dodać doświadczenie – pokaz slajdów nie poprowadzi za Ciebie firmy. Inwestorzy muszą uwierzyć, że jesteś właściwym człowiekiem na właściwym miejscu.
PROBLEM + TWÓJ STARTUP = ROZWIĄZANIE
Prezentacja dla inwestora powinna jasno i bez żadnych wątpliwości odpowiadać na następujące pytania:
- jaki problem do rozwiązania mają Twoi potencjalni Klienci (w wymiarze B2B lub B2C)
- w jaki sposób i na jakim etapie tego problem Twoja firma może pomóc w rozwiązaniu tego problemu
Przygotuj osobny slajd, który pokaże inwestorom, jak odmienisz życie swoich odbiorców. Czym jest Twój produkt lub usługa? Jakie są jego kluczowe mocne strony? Bez samozachwytu i ego. Tylko twarde dowody, konkrety i dane.
CASE STUDY I TESTIMONIALE
Jeśli Twój koncept ma już jakieś wyniki albo masz już pierwszych zadowolonych Klientów, pokaż to w formie prostego case study, czy testimoniala. Taki social proof naprawdę przekonująco działa na widza. Szczególnie inwestora, któremu łatwiej uwierzyć, że to, o czym mówisz naprawdę działa.
POKAŻ BUSINESS MODEL CANVAS
Inwestorów interesuje to, czy poradzisz sobie z postawionymi wyzwaniami, czy skutecznie poprowadzisz swój biznes i czy rozumiesz rynek, na jaki wkraczasz. W końcu na samym początku Twojej drogi mają zainwestować w Ciebie i Twoją ideę niemałe sumy pieniędzy. Na te wszystkie wątpliwości inwestorów i wiele innych pytań odpowiada macierz BMC, czyli Business Model Canvas.
To proste, a jednocześnie rzadko używane w polskiej rzeczywistości, narzędzie analityczne do rozłożenia Twojego startupu na czynniki pierwsze. To właśnie tam krok po kroku opiszesz cały model biznesowy i wskażesz, jakich kompetencji i zasobów potrzebujesz, aby osiągnąć sukces. Slajd z BMC to wyróżnik, który sprawi, że przebijesz merytorycznie i kreatywnie inne prezentacje.
IDEALNE MATERIAŁY NA SLAJDY? SKŁADNIKI MACIERZY BMC!
Na macierz BMC składają się takie elementy, jak:
- value propositions – propozycje wartości (jak zmieniasz życie swoich Klientów?)
- customer relationships – relacje z Klientami (jak budujesz sieć kontaktów i nić porozumienia z Klientami?
- channels – kanały dotarcia do Klienta (gdzie są Twoi Klienci, co czytają, co oglądają?
- customer segments – persony, segmenty Klientów (komu pomagasz?)
- key partners – kluczowi partnerzy (kogo potrzebujesz?)
- key activities – kluczowe aktywności biznesowe (co robisz, aby osiągnąć sukces?)
- key resources – kluczowe zasoby (czego potrzebujesz?)
- cost structure – struktura kosztów (za co płacisz?)
- revenue streams – źródła dochodów (na czym zarabiasz?)
9 elementów BMC = 9 slajdów. Naprawdę ważnych slajdów. Chyba, że to pitch deck, który musi trwać max. 4 minuty. Wtedy opisz BMC na jednym slajdzie w pigułce. Wybierz esencję z całej Twojej działalności i voila!
CZY RÓŻNISZ SIĘ OD KONKURENCJI
Nieważne, co produkujesz lub co masz w swoim katalogu produktów. Jest 99% szans, że na rynku istnieją już alternatywy. Konkurencja nie śpi i walczy o Klientów. Co teraz? Jak opowiedzieć o swoim produkcie, aby wyprzedzić konkurencję? Przygotuj slajdy, zawierające informacje o tym, jakie unikatowe korzyści masz do zaoferowania inwestorom i przyszłym Klientom. Dobry pitch deck powinien podkreślać Twoje UVP (ang. Unique Value Proposition), czyli unikalną propozycję wartości. Czym Twój startup wyróżnia się na tle konkurencji? Dlaczego inwestorzy powinni zainwestować właśnie w Ciebie i Twoje rozwiązanie?
STRATEGIA MARKETINGOWA I SOCIAL MEDIA
Nawet najlepszy produkt wcześniej, czy później, potrzebuje promocji. Jak dotrzesz do Twoich przyszłych Klientów? Ilu nowych kupujących pozyskasz? Ile może być potencjalnie zainteresowanych osób i jakiej sprzedaży się spodziewasz w pierwszych latach działalności? Ważne jest, abyś miał świadomość tego, jakie działania marketingowe (m.in. regularnie wpisy w social mediach) musisz podjąć, aby zbudować pozytywny wizerunek i popularność Twoich produktów lub usług. Bez tego nie rozkręcisz biznesu i zawiedziesz inwestorów.
Wiesz, jak to rozwiązać i jak robić dobry marketing? Lepiej pokaż to na jednym ze slajdów.
GOTOWE PREZENTACJE DLA INWESTORA – GDZIE ZAMÓWIĆ?
Nie masz czasu ani drygu do tworzenia prezentacji typu pitch deck? Jeśli chcesz, możemy Ci w tym pomóc. Zespół Re-Prezentacja od ponad 15 lat tworzy profesjonalne prezentacje dla inwestorów – prezentacje produktu lub inwestycji. Napisz do nas i opowiedz nam historię Twojego biznesu,a my przedstawimy ją w pitch deck z prawdziwego zdarzenia.